SOMMARENS OLIDLIGA LÄTTHET

Thursday, September 26, 2019



Jag samlar sommarens fotografier till tryck och tänker,
jag älskade havremjölken. Den lena, lite söta.
I ett kök, frasigt bröd ur varm ugn,
familjen rör sig i cirklar höjande sina glas.
En pojke i kimono, jag stryker, försäkrar mig om det ljuva. Vi pratar
om sådant vi inte brukar. Sanningar som förr varit som om
omöjligt tunga gamla släktporträtt plockas plötsligt upp med lätthet nu,
samlas som om barnteckningar på naturligt papper, satta utan ordning
med små glittriga stift, i skira sjok överallt på våra tunna väggar.
Frukostbord som verkar stå dukade för evigt,
alltid någon som sitter kvar med en bok medan den stora
presskannan kaffe sakta töms i sköra små koppar. Stearinljus brinner
ner eller upp, timme efter timme i dunklet och svalkan innanför
tjocka stenväggar. Solen brinner ikapp utanför dem.
Bad i sjöar med porös botten och tass-badkar så tungt jag är rädd
att det ska rasa igenom gamla trägolv. Läcka vitt skum, oss
och mjölkigt vatten ner i okända källarrum.

Någon säger att i Augusti infaller deras sanna nyår.
Jag tänker inte så mycket på det förrän September tar vid.
Först då tänker jag på S o m m a r e n.
Den vidsträckta, översinnliga, den på naken och fri fot.
Immiga mobiltelefoner glömda bland fuktiga badhanddukar,
slummer sisådär när månen börjar synas blek eller solen blir för skarp,
vad och vart klockan är har vi glömt någonstans en dag i Juni
och Juli är uppmätt i stunder bara mellan när huden behöver
ny solkräm och lockarna till slut behöver redas ut.
Först i September tänker jag alls på tiden igen.
Också på att nu tar en annan tid vid.
Jag samlar vidare bland fotografierna som ska tryckas.
Jag har fler ögonblick ur vardagen fångade sedan sommaren började
än någonsin förut. En dag ska de påminna mig om något,
måhända kommer jag inte helt kunna sätta fingret på det då,
kanske kommer jag stryka stunderna, försäkra mig om det ljuva.







foto no1 | cassius har mini kimono från bonét et bonét
foto no2 | bästa flaskan någonsin för mjölk, i glas och naturligt gummi
{önskar jag funnit dessa när först vi behövde dem} - baby quoddle
foto no3, 5, 7 & 9 | vit pyjamas 'pepijin' från liilu
foto no4 | 'swaddle' från bonét et bonét upphängd mot ljuset
i christina's vackra hus på österlen där vi bodde ett tag
{se fler, fantastiska, bilder därifrån här om Du vill}
foto no8 | cassius's kammar i naturligt horn som inte bryter
sönder håret kommer från bonét et bonét.
foto no12, 13 & 15 | långa nattskjortan och mjukaste
manchester pyjamasen kommer också från bonét et bonét
foto no11 | stråhattarna, från okounger, gick från
huvud till huvud hela sommaren






0 comments: