EARL GREY

Tuesday, February 19, 2019


Söndagen har himmel grå som en mjukt stickad ullpläd och
den flortunna gardinen böljar sällsamt ljus in över sängen och oss.
Jag har lärt mig att tyda den engelska himlen och gissar, rätt ska det visa sig,
att det kommer regna hela dagen. Promenad och picknick i Devils Dyke
blir till tepartaj i sängen. Vi är bjudna, ihop med taniga kaninen Carrot,
Mini Monkey, Mini Lion och Bad Eye Lily. Cassius är allra
mest lycklig över att få dricka sin pappas te. Mjölkigt till honom,
mörkt, starkt och honungslent till oss, men det vet bara vi två.
- Come under here. It protects us.
- From what, baby..?
- Rain and monsters.

Han fäller upp och ner ett färgglatt Peppa Pig paraply,
klämmer fingrarna lite men fortsätter ändå. Vill att vi alla får plats.
Jag vill minnas det här. Skriver ner hans ord bland anteckningar
med hans namn. Fångar några ögonblick av vår stund med kameran.

En dag ska jag samla alla anteckningarna ihop med tryck
av utvalda fotografier i en bok till honom.
Jag undrar hur jag ska säga honom då,
att ljuset blev än mer sällsamt för att han satt i det
och att det var han och inte paraplyet som, om inte
skyddade från alla mina monster, gjorde det så att
jag kunde leva med att de ibland var med och drack te.

 x






ekobo gör saker i bambufiber för barn och picknick.
snällt mot naturen och ser ut som mjuk, tunn lera.
vi fick det här sänt hem när jag redan tänkt köpa själv
{annars inga collab-länkar just här, bara när det känns värt att tipsa}
sängkläderna är från midnatt





0 comments: