SOLHÄLSNING OCH REGNLJUS

Wednesday, June 19, 2019


Jag önskar att han fortsätter komma med blommor. Udda blomster med jämna mellanrum.
De där ytterst små och gula, som mer måste ligga i vatten, på små fat, för att de är för trötta,
av solsken och hans omvägar hem, att stå. Torkade strån som kanske, kanske inte, stulits
med snabb barnhand ur en bukett vid trottoaren hos blomsterhandeln.
En självlysande maskros som rinner sin stjälks mjölk från hans hand till min.  
Jag önskar att han förblir morgontrött med mig och att vi vaknar tillsammans,
och blinkar oss vana vid världen igen, nästan vid varandra igen. Tysta och panna mot panna,
medan hans pappa som varit vaken länge, nu hörs göra te och mjölk åt oss ute i köket.
- What did you dream about, Cassius..?
- Only one thing this time, mamma..! You.
- Yes..?
- Yes. And you were so tiny you could fit inside my head with me.
I vårt sovrum ryms hela världen i stunder som den. Om morgonen.
Fatet med siffran 40 vittnar om min senaste födelsedag och en present
för att fira och minnas åren, från fransk restaurang och min pappa. 
Jag tänker på hur det har tagit mig de fyrtio åren att börja känna mig hemma
med den form, de färger, de drag jag är född med. Mest har det hunnit ikapp mig,
i jämförelse med stormsteg, med en pojke där jag med en självklar, odelad,
omedelbar och svindlande insikt ser hur vackert det är med den
lite platta näsan, det lite längre avståndet mellan ögonen,
det vilda, skuggade rågblonda, mellanrummet mellan framtänderna.
Han hann inte i tid för att hindra mig att ändra bort min glugg
{men så skrattar jag också mer och gömmer inte längre mitt léende},
men jag har hopp om att med honom, i hans första tid,
kan jag börja bli hemma i den kropp som också burit hans.
Jag skrev ner någonstans, mitt svar som skulle, med bara ett ord var uppgiften,
beskriva vad moderskap är för mig.

Homecoming.

En återkomst till det som är grundläggande och också i grunden jag,
ett tillbakavändande, på gott och ont, till mig själv så liten,
en hemkomst i honom och då också i mig. Ett återinträde i det som är det viktiga.

Vad drömde Du i natt.?
God morgon solen.
Se så vackert ljuset är nu.. innan regnet kommer.
Jag älskar Dig.


fotot på väggen har jag fått av världens finaste anna malmberg |
cassius perfekt tobaksfärgade {+ beige} sängkläder i ekologisk,
mjukaste stentvättade bomull kommer från danska favoriten; okounger | 
och pojken.. har jag varit med och gjort honom..?









0 comments: