PRESENCE AND SILENCE HAVE SOMETHING TO DO WITH EACH OTHER

Wednesday, January 22, 2020


'I've been thinking about something for a long time,
and I keep noticing that most human speech - if not all human speech -
is made with the outgoing breath. This is the strange thing about
presence and absence. When we breathe in, our bodies are
filled with nutrients and nourishment. 
Our blood is filled with oxygen, our skin gets flush;
our bones get harder, they get compacted. Our muscles get
toned and we feel very present when we're breathing in.
The problem is, that when we're breathing in, we can't speak.
So presence and silence have something to do with each other.'

/ Li-Young Lee
Jag är här, fast att man kanske inte kan tro det.
På något sätt skriver jag alltid, även när jag inte gör det.
Jag köper pennor och ett långt, sandfärgat nattlinne i siden som
jag aldrig ens provar. Det silkiga är slätare hängande från
en galge på garderobsdörren och jag kan inte refusera
det som aldrig skrivs ner. 
Jag läser istället, andra som får rätt på orden, inuti böcker.
Jag betraktar istället, andra som är vackra i siden, på postade bilder.
Och jag tänker att det är mer än ganska sorgligt. Att det är som att jag håller andan.
Jag varken andas ut liksom med vilje eller tar andetag in djupa nog.
Och jag tänker att jag vill ta plats, på mitt vis, så som är jag.
Jag vill berätta för poeten att visst finns det ett ord, ett som vi
ibland säger på ett alldeles särskilt sätt på svenska,
precis samtidigt som vi andas in.

JA.





0 comments: