BÖCKERNA

Monday, July 2, 2018





 Jag måste skriva ner namnet på en av mina favoritförfattare, Chimamanda Ngozi Adichie.
Efter henne måste jag alltid pausa ett tag innan jag ger mig in i nästa bok,
så fantastiskt är hennes språk för mig. Sin debutroman, Lila Hibiskus,
gavs ut när hon var 26 år gammal och det knockar mig fullkomligt att veta.

Både den, - & novellsamlingen Det där som nästan kväver Dig läste jag
på svenska och rekommenderar varmt. Nu läser jag henne vidare på engelska
och läste då om och avlsutade just Half of a Yellow Sun.
Jag har vikt så många hörn i den, som hjälp att hitta tillbaka till
makalösa meningar, att den är alldeles pösig.
Nu väntar de här titlarna på hög och jag får se vad jag hinner i sommar.
Några flygresor för fotograferingar väntar och jag längtar.
Ett par timmar avsiktlig väntan mellan säkerhetskontroll och avgång, och
Ni hittar mig ensam i en flygplatsbar, djupt försjunken i ett glas vin & en bok.
M Train av Patti Smith fick bli först ut.
Har Ni någon bok Ni tycker borde tillkomma där i min sommar-stapel..?


p.s jag har fått lite mail och meddelanden på instagram
att det inte går att kommentera här. jag jobbar på det. men försök gärna för
oj, vad mycket härligare det är med dialog än monolog.








2 comments:

Anna said...

Jag älskar att du börjat blogga igen, blev så himla glad när jag såg det! Det går att kommentera om man klickar in sig på själva inlägget.

hannah lemholt said...


tusen tack, anna.. vad fint av Dig..!
jag uppskattar verkligen att höra det.
har hunnit tänka 'äsch, folk läser kanske
inte bloggar längre', men så ser jag ju i
siffrorna att det gör Ni ju.. och så älskar
jag den här formen, bortom algoritmer
och reklam och jagande. så ja, här är jag
och jag är enormt glad att Du är det med.

tack igen, - & en härlig ny vecka önskar jag Dig..!