MED TIDEN

Saturday, March 16, 2019


How should I kill in me
the various forms of madness
and be at the same time tender and lucid,
creative and patient, and survive?

- Hilda Hilst, from 'With My Dog-Eyes'


Böckerna ligger i travar vid ena sidan sängen nu.
Nästan lika delar sagoböcker som poesisamlingar och romaner.
De översta har fått sina pappersrockar buckliga av otaliga tekoppar
som ju inte läcker men ändå alltid lämnar som om årsringar.
När de vita freesiorna i glaset som också trängs därpå börjar dofta
i mörkret, först då är det natt på något vis, blommande en
berusande sötma jag annars inte vill ha runt mig. Bara nu,
såhär, när jag vänder mig bort från bokhögar, son och man och
möter den kalla nattluften från det uppdragna fönstret med ansiktet
öppet också det, på något vis ännu mer naket mot natten än dagen.
Den är något av det vackraste jag vet, stunden just innan sömnen.
Jag ligger inuti vad som känns som en evighet och tänker på hur tiden fullkomligt dundrar fram.
I rummet bara mörker, doften av blommigt trä och nakna andetag.
Utanför det stora fönstret av gammalt böljande glas, en vaudeville-kuliss
jag gett upp att försöka göra rättvisa i ord; bakgårdar i som om
påhittat bärnstensfärgat ljus. I mig de där orden.
How should I kill in me
the various forms of madness
and be at the same time tender and lucid,
creative and patient, and survive?



x



Den limiterade kalendern skapad för Lemholt N' Bergman
säljs nu i sina sista antal med - 50% rabatt.
Använd koden FINALSALE i kassan i vår pop up art shop
eller följ den här länken för att få halva priset avdraget
helt automatiskt (på sista / "shipping" sidan).




0 comments: